Elevskole

STRK lever op til alle krav for elevskole certificering og vi bestræber os på at gøre det endnu bedre.

Du vil ud over den almindelige grundridning (dressur), stifte bekendskab med en lang række af ride dicipliner og en masse lege til hest. Vi rider både inde og ude, og i sommerhalvåret bruger vi skoven en masse.

Der er plads til alle og vi byder alle velkommen og mobning tolereres ikke. STRK vil være et trygt sted at dyrke sin sport, samværet med hestene, være sammen med vennerne  og udbygge de sociale kompetencer.

Nedenfor ses DRFs krav til elevskolecertificering som også kan ses HER

Med DRF’s Elevskolecertificering er der fokus på at levere en elevskole af høj kvalitet, hvor udgangspunktet er veluddannede trænere, instruktører og undervisere, niveautilpasset undervisning og et fornuftigt hestemateriale.

1. Elevskolens instruktører og/eller undervisere skal have en uddannelsesmæssig baggrund, der sikrer at instruktørens og/eller underviserens forudsætning for at kunne varetage rideundervisning på elevskoleniveau er forsvarligt – dette gælder både ridetekniske færdigheder, hestevelfærdsmæssig viden samt undervisningsfaglig og -etisk indsigt og forståelse.

2. Elevskolens hjælpetrænere skal være fyldt 13 år og skal af sikkerhedsmæssige årsager have bestået ryttermærke 3 og have taget ’DRF’s hjælpetrænerkursus’.

3. Elevskolen har opbindingspladser egnet til op- og afsadling. Ved begynderhold (ryttere som endnu ikke har ryttermærke 1), skal der være en erfaren person til stede i stalden som op- og afsadlingshjælp.

4. Elevskolen har adgang til et lokale og/eller en rytterstue som kan benyttes til undervisning.

5. Elevskolens udstyr til elevhestene er af fornuftig kvalitet og sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og der foretages løbende eftersyn og vedligeholdelse.

6. Elevskolens heste er veltilredte, passet med smed og vaccinationer og har fremdriften i behold. Klubben fører statistik over brug af elevhestene.

7. Elevskolen arbejder med et modulopbygget undervisningskoncept, der er sigter efter ’DRF’s ryttermærker’, og undervisningen er tilpasset således at rytterne opnår viden og færdigheder til at kunne bestå ryttermærkerne. På et elevskolehold er der ikke mere end 8 ekvipager pr. instruktør/underviser.

8. Elevskolens elever er velkomne i klubben indenfor normal åbningstid og kan på lige fod med alle andre klubmedlemmer benytte rytterstue og andre opholdsfaciliteter.

9. Elevskolen deltager (eller har ambitioner om at deltage) i DRF’s ’elevskole cup’ og eleverne tilbydes i øvrigt mulighed for deltagelse i stævner.